Designer aan het woord; Koen van der Donk

Posted Blog

Al jaren actief achter de schermen bij Van der Donk interieur, maar sinds vorig jaar fulltime werkzaam binnen het familiebedrijf; Koen van der Donk. Hoogste tijd om eens wat meer over hem te weten te komen!

Koen van der Donk

In de serie ”Designer aan het woord” vragen we normaal gesproken naar de designfavorieten van onze interieurontwerpers, bij dit interview is dat iets anders, omdat Koen geen designer is. Toch willen we zijn verhaal ook graag met jullie delen

Opgegroeid met Design

De LC3 fauteuil van Cassina, waarin Koen zijn huiswerk maakte was waarschijnlijk één van zijn eerste designfavorieten. Als je jong bent besef je het meestal nog niet echt, maar hoe ouder hij werd, hoe duidelijker het werd dat zijn familie ‘’iets’’ met design had.

Cassina LC3

Toen Koen een jaar of zestien was begon hij te helpen in het familiebedrijf. In de meubel retail begonnen zich toen pas de eerste bedrijven serieus op de onlineontwikkelingen te storten. Vanaf het begin heeft hij zich hier mee bezig gehouden en tot op de dag van vandaag focust hij zich op de online aanwezigheid van Van der Donk interieur.

Van huis uit heb je waarschijnlijk veel mee gekregen van design, de opleidingen die je hebt gevolgd hadden niet direct iets met interieur te maken. Hoe combineer je deze kennis in de praktijk?

‘’Mijn opleiding is inderdaad niet in de richting van design of interieurontwerp geweest. Het zal dan ook niet verrassen dat de zakelijke en marketing kant van het bedrijf mij meer trekt dan de creatieve. Echter, aan het eind van de dag verkopen we in ons bedrijf emotie en design, daar moet iedereen in het bedrijf zich mee bezig houden, dus ik ook. Ik bezoek dan ook met veel plezier de design beurzen en ga langs bij de prachtige merken waarmee we samenwerken. Van de passie waarmee de producten worden gemaakt en de passie waarmee de adviseurs binnen Van der Donk interieur aan interieurplannen werken ben ik telkens weer onder de indruk.’’

Wat spreekt je het meest aan in de interieurbranche?

‘’De mensen die je in dit vak tegenkomt zijn erg divers en nooit saai. Aan de ene kant heb je creatievelingen, aan de andere kant meer zakelijke persoonlijkheden als het gaat om inkopers, vertegenwoordigers van internationale merken en ondernemers. Geen grijze muizen dus!’’

Heb je een favoriete designer?

” Rodolfo Dordoni, hij heeft de afgelopen decennia de stijl en uitstraling van het Italiaanse merk Minotti bepaald. Hoe Minotti het totaalconcept heeft neergezet en internationaal heeft uitgerold is absoluut uniek binnen de interieurbranche.”

Rodolfo Dordoni Minotti

Heb je een favoriet designmeubel?

‘’Als ik er één moet kiezen is het de Soft Dream bank van Flexform’’

Flexform Extra Soft sofa

Wat is je favoriete gedeelte in de showroom?

”De Minotti Concept Store, alles klopt in dat deel van de zaak. Het kan je smaak zijn of niet, maar iedereen zal moeten toegeven dat in dat deel van de winkel echt alles op elkaar is afgestemd en in harmonie is.”

Minotti Conceptstore

De woonbeurs in Milaan zit er net op, wat is je met name bijgebleven?

”De totale impact van de beurs. De stad wemelend van de designliefhebbers vanuit de hele wereld. Kosten nog moeite worden gespaard om de meest indrukwekkende presentaties neer te zetten. Er is nauwelijks te zien dat de presentaties tijdelijk zijn. Op de beurs loop je bij wijze van de ene flagshipstore de andere binnen en dat is dan allemaal tijdelijk opgezet voor deze ene week.”

Tot slot vragen we Koen naar zijn toekomstdromen voor Van der Donk interieur en daar heeft hij duidelijke ideeën over; ‘’Van der Donk interieur zal zich meer en meer moeten gaan ontwikkelen als interieurontwerper, omdat we ons daarin kunnen onderscheiden van andere aanbieders. We leveren nu al betere plannen dan menig interieurarchitect, maar dit moet nog beter! Klanten weten ons ook nog onvoldoende te vinden voor advies, hier werken we hard aan. Als we de kwaliteiten van een top high end interieurarchitect weten te combineren met ons brede aanbod aan internationale merken, grote showroom, maatwerk en expertise, zijn er maar weinig bedrijven in ons segment die iets vergelijkbaars te bieden hebben.’’